The Star Wars #3 – Valt J.W. Rinzler een beetje door de mand?
donderdag 7 november 2013

Sinds de jaren ’90 heeft Dark Horse Comics vele series uitgebracht. Door de jaren heen heeft dat diverse (visuele) pareltjes van verhalen opgeleverd. Bij de aankondiging van The Star Wars ging ons hart dan ook sneller kloppen, mede door het feit dat schrijver J.W. Rinzler het verhaal zou bewerken tot stripvorm. Dat de auteur het schrijversvak beheerst, blijkt zondermeer uit zijn naslagwerken welke van bijzonder hoge kwaliteit zijn (en waarvan je binnenkort op deze website onze recensie van The Making of Return of the Jedi kunt lezen). Maar na het tweede deel uit deze stripreeks begonnen we ons een beetje zorgen te maken…

Voordat we daar verder op ingaan, gaan we eerst even terug naar de gebeurtenissen in nummer twee uit de reeks. Zo kwam de planeet Aquilae onder vuur te liggen van het Keizerlijke Ruimtefort. De oppervlakte van de planeet werd daarbij getroffen door zware bombardementen waarbij onder andere de koning om het leven kwam. Het lot van Annikin Skywalker, die opdracht kreeg van Jedi Generaal Luke Skywalker om Prinses Leia in veiligheid te brengen, was onbekend. Ondertussen probeerde de generaal een verdedigingsmacht in actie te brengen, maar zag hij zijn plannen gedwarsboomd worden door verraders. Het derde deel gaat direct verder waar het tweede deel gebleven was. Een korte samenvatting hiervan:

“Een koningin abdiceert, het Verborgen Fort wordt verwoest en het Keizerlijke leger trekt op. Annikin Starkiller en Prinses Leia redden twee verdwaalde droids in de woestijn, Darth Vader recruteert een bekende Ridder van de Sith en een squadron van Stormtroopers met laserzwaarden trachten Jedi Generaal Luke Skywalker te arresteren.”

Het probleem van deel twee herhaalt zich helaas en van enige balans is dan ook weinig sprake. Het verhaal neemt weinig ruimte voor opbouw, rust en karakterontwikkeling. In plaats daarvan springt het verhaal vooral van scène naar scène. Dit illustreert zich gelijk al op de eerste pagina met maar liefst drie verschillende scènes. Als lezer krijg je niet eens het gevoel de draad kwijt te raken, want van een draad is nauwelijks sprake. Beladen gebeurtenissen, zoals wanneer Prinses Leia het nieuws over haar vader ontvangt, krijgt daardoor weinig lading. Om mee te leven met de personages moet je investeren in hun verhaal. Als dat verhaal rammelt of nauwelijks aanwezig is, is het des te moeilijker sympathie op te brengen.

Ook in onze vorige bespreking plaatsten we een kanttekening. Dit verhaal is gebaseerd op een werk-in-uitvoering, een eerste versie van een script uit midden jaren ’70 dat vele correcties onderging. Dit neemt niet weg dat schrijver Rinzler niks te verwijten valt. Integendeel, hij heeft de vrijheid om dingen weg te laten of te schuiven met gebeurtenissen. In een serie van acht delen moet je natuurlijk de mogelijkheid in het achterhoofd houden dat bepaalde elementen uit het verhaal nog op hun plaats moeten vallen. Maar er is teveel mis met de balans in de verhaallijn om dat als geldig excuus aan te dragen. Het lijkt er meer weg van te hebben dat Rinzler een beetje door de mand valt als stripauteur. Het is dan ook een hele onderneming om het complexe verhaal van The Star Wars te vertalen naar deze kunstvorm.

Afgezien van deze minpunten blijft het interessant om te zien welke evolutie het verhaal van de Star Wars film heeft ondergaan. Natuurlijk kun je gewoon de eerste draft van George Lucas lezen, maar wat dat betreft is de strip, wederom ondanks de net genoemde minpunten, een veel toegankelijker manier om hiermee in aanraking te komen. We hopen dat de volgende delen ons enthousiasme van het eerste deel doen terug laten komen, en dat het verhaal zijn weg terug weet te vinden.

Volgende maand verschijnt nummer vier. Uiteraard zullen we ook dit nummer weer onder de loep nemen.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+