The Force Awakens in cijfers: NL en daarbuiten #2
dinsdag 22 december 2015

Nu Star Wars: The Force Awakens wereldwijd in bijna alle landen draait, is de focus op de hype rond de film verlegt naar een focus op records en opbrengsten. Vorige week hadden we al de eerste cijfertjes voor je. Vandaag hebben wat meer informatie uit binnen- en buitenland voor je!

Nederland
Openingsdag: 68.000 bezoekers
Opbrengst openingsdag: € 719.586
Eerste vijf dagen: 300.000 bezoekers
Opbrengst eerste vijf dagen: € 2.420.122
Totale opbrengst: € 3.139.708
Aantal schermen: 190
Gemiddelde opbrengst per scherm: € 12.737

In Nederland heeft The Force Awakens het record van hoogste aantal bezoekers op openingsdag, hoogste openingsopbrengst en hoogste Imax openingsopbrengst verbroken. Het record van hoogste openingsweekendopbrengst is niet verbroken. Dit blijft op naam van de nieuwste James Bond film Spectre staan.

België
Openingsdag: 80.000 bezoekers
Opbrengst openingsdag: € 746.000
Eerste vijf dagen: 305.000 bezoekers
Opbrengst eerste vijf dagen: € 2.736.046

Amerika
In Amerika verpulverde de film diverse records. Hieronder een overzicht van de meest interessante. Het overzicht is namelijk nog veel groter dan we hieronder laten zien. Alle mogelijke records op één na zijn daar tot nu toe verbroken. Enkel hoogste zaterdagopbrengst is in handen van Jurassic World gebleven:

Hoogste previews opbrengst: 57 miljoen dollar (voorheen 43,5)
Hoogste openingsopbrengst: 119,1 miljoen dollar (voorheen 91)
Hoogste weekendopbrengst: 247,9 miljoen dollar (voorheen 208,8)
Hoogste theatergemiddelde: 59.982 duizend dollar (voorheen 48.855)
Snelste naar 100 miljoen: 1 dag (voorheen 2 dagen)

Wereldwijd
Hoogste weekendopbrengst: 529 miljoen dollar (voorheen 524,9)

De komende dagen zullen er nog meer records gaan sneuvelen en worden er nog meer cijfers bekend. En het tweede weekend is meestal cruciaal voor een indicatie van wat de film op langere termijn kan doen… en dus of films als Avatar en Titanic benaderd kunnen worden qua opbrengsten.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+


Tags: