Gameparty.net – A long time ago… Star Wars: Galactic Battlegrounds
dinsdag 10 november 2015

De maand november staat voor Star Wars liefhebbers en gamers uiteraard in het teken van Star Wars: Battlefront. Om dat te vieren, werkt DeathStar.nl de gehele maand november samen met de gamewebsite Gameparty.net. Elke dag kun je speciale artikelen lezen met vandaag: A long time ago… Star Wars: Galactic Battlegrounds!

Dat je Star Wars kunt mixen met zowat elk gamegenre, is weinig mensen meer onbekend. MMO’s, actiegames, racers en shooters, stuk voor stuk zijn ze voorzien van een Star Wars-tintje. In het verleden is ook de wereld van de strategische games aangedaan door de franchise van George Lucas. Hoewel dat niet altijd even goed ging (Force Commander), waren er positieve uitschieters.

Er was een tijd waarin Ensemble Studios een groots ontwikkelaar was, bekend van strategische titels en het keer op keer boeken van succes. Titels als Age of Empires, Age of Mythology en Halo Wars zeggen je vast wel iets. Voordat de studio in 2009 helaas de deuren moest sluiten, zijn er behoorlijk wat games uit voortgekomen. Star Wars: Galactic Battlegrounds (en haar uitbreiding Clone Campaigns) waren niet anders. Waar de achtergrond van de studio tot het moment van Galactic Battlegrounds vooral in de mythologische games lag, bleek in 2001 dat Star Wars ook eens sterke RTS kon krijgen vanuit deze studio.

Met zes verschillende rassen, gedetailleerde omgevingen die zo uit de films leken te komen, een grote tech tree, technologieën en strategiën wist Galactic Battlegrounds niet zomaar een Age of Empires met een Star Wars-skin te zijn. Natuurlijk waren er overeenkomsten. Zo leek het War Center gewoon op de Blacksmith en was hout vervangen door carbon als grondstof. Maar waar de oudere game vooral gevechten uit liet vechten met zwaarden, was het aan Star Wars om met lasers aan de slag te gaan. Tactieken werden hierdoor compleet anders omdat je vanaf een grotere afstand kon spelen. Verdedigde je je basis van binnenuit of zorgde je ervoor dat je grof geschut buiten de muren had staan? En ja, uiteraard was het mogelijk om een Jedi op het slagveld rond te laten lopen. Deze kon niet alleen zijn lichtzwaard gebruiken, maar ook The Force.

Hoewel sommige keuzes vanuit de ontwikkelaar misschien raar leken (je moest genoeg voedsel hebben om je basis uit te breiden met nieuwe units, zoals droids), wist de game een hele sterke Star Wars-ervaring te leveren. Elk gebouw, elke unit en elke omgeving komt uit je herinneringen aan de films. Let wel; het originele spel verscheen in een tijd waarin de ‘prequel trilogy’ nog maar bestond uit alleen The Phantom Menace, dus verwacht geen Mustafar en Kamino tegen te komen in het originele spel. Interessant was dat je niet zomaar het verhaal uit de verschillende films na kon spelen, maar dat de ontwikkelaar je een nieuwe kijk op bestaande gevechten gaf. Het vertelde het verhaal dat zich tijdens en na de films wist te ontvouwen. Zo kun je in een bepaalde missie met Darth Vader en wat Stormtroopers op Yavin gaan zoeken naar Rebels, terwijl je later leert hoe de vader van Chewbacca iets zoekt om met The Force in contact te komen.

De rest van het artikel lees je op GameParty.net.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+