Dramatische kijkcijfers voor Star Wars Rebels in Nederland
dinsdag 14 april 2015

Volgens eerdere persberichten van Lucasfilm is de nieuwe animatieserie Star Wars: Rebels wereldwijd een (groot) succes. Wat een schril contrast met Nederland. Medio maart startte Disney XD met het uitzenden van het tweede deel van het eerste seizoen. Een dramatisch laag aantal van slechts 5000 mensen stemden af op de eerste nieuwe uitzending.

De finale van de serie komt ondertussen langzaam dichterbij in Nederland. Met nog twee weken te gaan was er met betrekking tot het verloop van de kijkcijfers de afgelopen weken ook weinig reden tot juichen voor de noodlijdende zender. Disney zag de kijkers iets opklimmen richting de 25.000 om afgelopen vrijdag weer in elkaar te zakken tot slechts 6.000 kijkers. Voor de winterstop lagen de pieken rond de 65.000 en de dalen rond de 31.000. Daarmee is de serie dus na de winterstop een zeer grote groep kijkers kwijtgeraakt.

Hoe kan het dat Star Wars: Rebels het zo slecht doet in Nederland? Hoe kan het dat zoveel kijkers zijn afgehaakt? Is de verhuizing van de uitzending van de zondagnamiddag naar de vrijdagmiddag hieraan debet? Weet Disney Nederland de serie niet adequaat onder de aandacht te brengen van (potentiële) fans? Of is de oorzaak het eindeloos herhalen van de reeds uitgezonden afleveringen tijdens de bijna zes maanden afwezigheid?

We vinden het hoe dan ook zonde dat Star Wars: Rebels niet het publiek krijgt in Nederland wat het verdient. We hebben genoten van het eerste seizoen, wat ons in alle opzichten wist te verbazen. Nee, het is geen perfecte serie. De knelpunten zijn er maar voor een debuterende serie zijn we verrast met prima verhaallijnen, personages die veel interessanter zijn dan we hadden verwachten gecombineerd met prima animatiewerk en een sublieme soundtrack.

Maar we staan voor een onmiskenbaar feit: Star Wars: Rebels lijkt een flop te worden in Nederland. En daarmee lijkt ook de strategie van Disney te mislukken, althans, in Nederland. En dat is er eentje om een nieuwe generatie jongetjes verslaafd te maken aan Star Wars. Die strategie op zich roept allerlei vragen op, eentje die je onder meer terug kunt zien in de strategie van Hasbro (een verwijt nauwelijks aandacht te hebben voor het uitbrengen van vrouwelijke personages in hun assortiment). Maar die discussie voeren we een andere keer…



Tags: