De man achter het succes van Star Wars merchandising
maandag 6 april 2015

De Star Wars films zijn op zichzelf legendarisch maar zonder het (aanhoudende) succes van de merchandising was dat nu wellicht heel anders geweest. Hoewel George Lucas vaak geroemd wordt voor dit succes was er destijds één man die achter de schermen zorgde voor het leggen van contacten, maken van deals en het algeheel promoten van Star Wars: Charles Lippincott.

George Lucas wordt veelal geprezen voor zijn destijds geniale visie om de rechten van merchandising in eigen beheer te houden. Filmmaatschappijen zagen weinig in het promoten van films op die manier maar Lucas veranderde dat idee voorgoed met zijn eerste Star Wars film. Om dat in goede banen te leiden, werd Charles Lippincott ingehuurd. Hij sloot de deals met onder meer Kenner en Marvel, lanceerde de fanclub en reisde de wereld af (waaronder Nederland in oktober 1977) om de eerste film te promoten.

Een tijd geleden is er Alzheimer vastgesteld bij Lippincott. Dat deed hem ertoe besluiten om zijn levenswerk, wat behalve de eerste Star Wars film onder meer ook de films Alien en Judge Dredd bevat, te gaan documenteren. Dat werk is een work in progress en een serieuze schat aan informatie. Alle artikelen kun je terugvinden op een blog, welke te vinden is via therealcharleslippincott.blogspot.nl. We zijn er bovendien trots op dat het door een Nederlander en tevens vriend van ons wordt beheerd.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Star Wars is het dus een must read. Check it out!

Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+


Tags: